Fast Charging

Fast Charging

Het Fast Charging of in gewoon Nederlands snelladen.

Wat is nu snelladen?

Snelladen is met een hoger vermogen het voertuig opladen, waardoor het accupakket sneller weer voldoende vermogen heeft om de volgende bestemming te bereiken. Snelladen wordt vaak gebruikt om in korte tijd grotere afstanden af te leggen. Er zijn meerdere standaarden, waarvan er vier in Nederland toegepast worden. Deze zijn weer in twee categorieën onder te verdelen.

DC Snelladen

Het accupakket van een elektrische motor kan het snelst geladen worden met een DC-Fastcharger. Bij een DC Snellader wordt niet de lader in het voertuig gebruikt, maar staat de lader op een vaste plek. Er zijn drie standaarden die gebruikt worden in Nederland. Chademo (voornamelijk Japanse voertuigen) en CCS-Combo (Energica Motorfietsen en andere Europeesche voertuigen). Tesla gebruikt zijn eigen Superchargers, hier kunnen nu alleen maar voertuigen van Tesla aan laden. 

AC-Snelladen

AC-laden, dit (snel) laden gebeurt met wisselspanning (AC) dit wordt ook wel krachtstroom genoemd, omdat er met drie fasen tegelijk geladen kan worden.  De ingebouwde lader van het voertuig zet de wisselspanning om in DC-spanning van het accupakket. De Johammer heeft een 8 Kw (3 fasen) Ac lader als optie. De Johammer kan dan in een uur (J1.150 km versie) of in 80 minuten (J1.200) opgeladen worden.

Hoe snel kun je dan laden?

De laadtijd is afhankelijk van de SOC (state of Charge) de laadmogelijkheden en de mogelijkheden van het voertuig. Om een voorbeeld te noemen. De Energica Ego of Eva kunnen bij een DC-Snellader met CCS-aansluiting in 20 minuten van 10 naar 80% SOC laden. hiermee is Energica het enige en eerste motormerk dat snelladen ondersteunt. Door gebruik te maken van snellaadstations van Fastned, heeft Electric Motorcycles Nederland  op één dag 1000 kilometer op een elektrische motor afgelegd.

Ontvang gratis en vrijblijvend een bod