Weinig onderhoud
Elektrische Motorfietsen zijn onderhoudsarm.
Onderhoudsvrij is geen enkel voertuig, ook een elektrische motorfiets niet. Ieder voertuig dient (jaarlijks of periodiek) onderhouden te worden, om de veiligheid en goede werking te garanderen.
Een elektrische motorfiets heeft ten opzichte van een brandstof motor veel minder draaiende delen die onderhoud nodig hebben. Er hoeven geen kleppen gesteld te worden, ook bougies en luchtfilters vervangen is iets van het verleden.
De grootste kosten voor het onderhoud zijn de zogenaamde slijtdelen. Waarbij het opvalt dat sommige zaken minder hard slijten ten opzichte van een brandstofmotor.
Banden
Banden slijten nu eenmaal. Wat ons uit ervaring op gevallen is dat vooral bij de niet geschakelde elektrische motoren de banden langer mee gaan. Een wetenschappelijke onderbouwing hebben we niet, maar een mening wel. Ons inziens komt deze lagere slijtage door ontbreken van de schakelmomenten. Er wordt niet iedere keer op nieuw tractie op de band gezet. Niet bij het opschakelen en ook niet bij terugschakelen. Zelfs het grote koppel (moment in Nm) heeft hier weinig tot geen inlvoed op.
Remblokken
Elke keer als de mechanische voor- of achterrem gebruikt word, slijten de remblokken. Op een elektrische motor met (instelbare) motorrem wordt er gewoon minder geremd dan met de mechanische remmen. Het remmen op de motor is vaak voldoende en de mechanische remmen worden hierdoor minder belast en slijten daardoor minder snel. Bijkomend voordeel is dat de (instelbare) motorrem ook nog eens de actieradius vergroot.
Secundaire aandrijving
De secundaire aandrijving bestaat vaak uit een riem of ketting. Net als bij de banden hebben deze bij een elektrische motor veel minder rek en strekmomenten en zullen deze, mits op correcte spanning, langer meegaan.
Olie
Elke motorvoertuig heeft wel iets van olie aanboord, ook een elektrische motorfiets. Denk maar aan voorvork of remvloeistof. Ook worden sommige elektro motoren gekoeld door olie of wordt er zelfs een transmissie mee gesmeerd. Vaak zijn dit gesloten systemen waardoor de onderhoudsintervallen verder uit elkaar liggen. De hoeveelheid gebruikte olie is vaak kleiner.