Mode 3 - Laadpaal

Mode 3 - Laden aan de laadpaal.

De standaarden die gebruikt worden in de autoindustrie vinden hun weg gelukkig ook in de motorwereld. De publieke laadpalen voor auto's zijn ook te gebruiken door verschillende elektrische motorfietsen. Een groot verschil met het laden aan een stopcontact is de veiligheid. Doordat er in de autowereld hier al veel ervaring mee opgedaan is, is er een gestandaardiseerd protocol voor communicatie tussen de laadpaal en het elektrisch voertuig.

electric-motorcycles-motocharge-energica1.jpg

Elke AC (Alternating Current of Wisselstroom) laadpaal in Europa is uitgerust met een zgn. Type 2 of in de volksmond Mennekes stopcontact. De aansluiting heeft naast de pinnen voor de stroomoverdracht ook pinnen waarmee de laadpaal via de laadkabel met het te laden voertuig, auto of motorfiets, communiceert. Door deze manier van communiceren kan er met een veel grotere capaciteit geladen en de veiligheid gegarandeerd worden. De maximale laadsnelheid blijft afhankelijk van de zwakste schakel in de keten. Ook al heeft een laadpaal de mogelijkheid om 22 kW of zelfs meer te geven, dan kan deze nooit meer laden dan de ingebouwde lader van de motor. Ook kan een kabel die lager gecertificeerd is zorgen voor een lager laadvermogen.

Type 1 Yazaki Stekker

Eén van de standaarden buiten Europa is de Type 1 of de Yazaki stekker. In de Verenigde Staten en aantal Oosterse landen is dit nog steeds een standaard. Deze aansluiting vind je dan ook op voertuigen uit deze landen. Omdat er in deze stekker maar één fase gebruikt wordt, is de stroom doorlaat beperkt tot een maximum van 7 kW. In de praktijk is dit alleen mogelijk bij 22 kW laadpalen. Deze palen hebben 3 fasen waarvan er door een type 1 aansluiting maar één fase gebruikt word. Bij 11 kW laadpalen wordt er ook maar één fase gebruikt. Dit zal dan ook niet meer dan 3,5 kW zijn. Om het laden met deze voertuigen mogelijk te maken zijn de laadkabels voor type 1 voertuigen aan de voertuig zijde uitgerust met een type 1 stekker en aan de andere zijde voorzien van een Mennekes type 2 stekker om toch aan een Europese laadpaal te kunnen laden. De type aansluiting vind bv op de Brammo en bij Zero Motorcycles.

Type 2 Mennekes Stekker

De type 2 aansluitingen maken gebruik van het zelfde protocol als de type 1 aansluiting. Het grootste verschil zit in de mogelijkheid om 3 fasen te gebruiken. Als het te laden voertuig een meerfasige lader heeft kan er ook sneller geladen worden. De motoren die op dit moment meerfasig kunnen laden zijn de Johammer J1. en de Zero SR/F (meerpijs optie).  De Energica modellen hebben op de motor een type 2 of Mennekes aansluiting gecombineerd met een aansluiting voor het snelladen, de zgn CCS-Plug. CCS staat voor Combined Charging System. Dit vind je ook op diverse auto modellen van Volkswagen, BMW, Porsche, Opel, Hyundai, Jaguar etc en word dan ook gezien als de standaard voor de toekomst.

Laadtijd

De laadtijd is weer afhankelijk van de ingebouwde lader en de grote van het accupakket.