Op één dag 1.000 kilometer op een elektrische motor!

29 augustus 2015

Electric Motorcycles vestigt record: op één dag 1.000 kilometer door Nederland op een elektrische motor

 
Elektrisch in 17 uur rondje Nederland op elektrische Energica Ego
Vooroordeel over rijbereik elektrische motor definitief ontzenuwd 

 Eenrum, september 2015 – Twee van de meest gehoorde uitspraken van consumenten over elektrische auto’s en motoren zijn het mogelijk beperkte rijbereik en de lange oplaadtijd. Onlangs besloot Electric Motorcycles Nederland, importeur van diverse toonaangevende elektrische motorfietsmerken, om die vooroordelen eens en voor altijd de wereld uit te werken. Daarom werd met twee elektrische Energica’s Ego een duizend kilometer lange rondtrip door Nederland gereden waarbij onderweg regelmatig werd bijgeladen bij snellaadstations van Fastned. “Het staat nu onomstotelijk vast,’ zegt Marchel Bulthuis van Electric Motorcycles. “Dankzij het continu uitbreidende netwerk van snellaadstations kent een elektrische motorfiets geen enkele beperking qua rijbereik.” 

Energica Ego

De elektrische Energica Ego was de hoofdrolspeler in deze lange motortoer door Nederland. Deze volledig elektrische, in serie gebouwde motorfiets is uniek door zijn Italiaans design, 3D geprinte onderdelen, Formule 1 achtergrond en de zeer krachtige elektromotor van 195 Nm en 100 kW. De in Modena gebouwde Ego accelereert in minder dan 3 seconden naar 100 km/h en heeft een begrensde topsnelheid van 240 km/u. Naast deze extreme prestaties van de Energica Ego heeft Electric Motorcycles aangetoond dat ‘range anxiety’ kan worden weggenomen. Namelijk door gebruik te maken van het DC Snelladen! 

Where is my Ego?

Onder de slogan ‘Where is my Ego?’ werd op 29 augustus de 1.000 km lange trip binnen een tijdsbestek van 17 uur door Nederland gereden. De motorrijders waren Marchel Bulthuis van Electric Motorcycles Nederland en motorjournalist Andrew Thijssen. Zij gingen ’s ochtends om half zes in Amsterdam van start. Bij het snellaadstation ‘Broerdijk’ van Fastned aan de A7 werd gestopt voor een eerste snellading. Door de verschillende stations van Fastned te gebruiken werd, via Groningen, doorgereden naar het meest zuidelijke station ‘Patiel’ aan de A2. Daarna werd weer koers gezet naar het noorden om uiteindelijk via het laatste snellaadstation van Fastned, ‘Knorrestein’ aan de A12, omstreeks 1 uur ’s nachts te finishen op het vertrekpunt.


Marchel Bulthuis: “Wij hebben ons overal aan de maximum snelheid gehouden, uitgezonderd enkele snelwegsprintjes. De motoren werden bij stops in gemiddeld 20 minuten van 20% naar 85% geladen. Effectief hebben we eigenlijk elke keer maar met 65% van de totale energievoorraad gereden.”

Snelladen geeft vrijheid!

De doelstelling van Fastned, de ‘Vrijheid voor de elektrische rijder’, past goed bij het motorrijden. Motorrijden is vrijheid, (snel)laden geeft vrijheid. Ergo: ‘Door snel te laden kun je volop motorrijden!’. Fastned wil vrijheid voor de elektrische rijder bewerkstelligen door de bouw van een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations langs de snelweg. In totaal komen er 201 van deze stations in Nederland. Er wordt gemiddeld één station per week opgeleverd en de teller staat inmiddels al op 37 stations. (stand 29 aug 2015) Op alle stations staan minimaal 2 snelladers, met ieder 3 gestandaardiseerde aansluitingen (CCS, CHAdeMo en AC). 

Door het groeiende snellaadnetwerk van Fastned en met de Energica Ego is aangetoond dat onbeperkt genieten van het rijden met een elektrische motorfiets wel degelijk mogelijk is!

emn-fastned-energica-bovag.png 

 

Bron: www.electricmotorcycles.nl



Naar het overzicht