Mode 4 - Fast Charging
Fast Charging
Het Fast Charging of in gewoon Nederlands snelladen.
Wat is nu snelladen?
Snelladen is met een hoger vermogen het voertuig opladen, waardoor het accupakket sneller weer voldoende vermogen heeft om de volgende bestemming te bereiken. Snelladen wordt vaak gebruikt om in korte tijd grotere afstanden af te leggen. Er zijn meerdere standaarden, waarvan er vier in Nederland toegepast worden. Deze zijn weer in twee categorieën onder te verdelen.
DC Snelladen
Het accupakket van een elektrische motor kan het snelst geladen worden met een DC-Snellader (FastCharger). Bij een snellader wordt niet de lader in het voertuig gebruikt, maar staat de lader op een vaste plek. Hier hoef je alleen de reeds aanwezige kabel maar aan te sluiten op de aansluiting van de motor, waardoor de motor snel geladen wordt. (indicatie 400 km/h voor Energica).
Er zijn drie standaarden die gebruikt worden in Nederland. Chademo (voornamelijk Japanse voertuigen) en CCS-Combo (waaronder Energica Motorfietsen en andere Europese auto's), en AC-Snelladen. Tesla gebruikt zijn eigen Superchargers, tot voor kort was dit voorbehouden aan Tesla voertuigen, recent zijn de Superchargers die voorzien van de CCS2-stekker ook te gebruiken door andere voertuigen.
Men maakt vaak een misvatting over een DC lader. dit is GEEN extra los aan te schaffen apparaat in een voertuig. Het enige verschil is dat er een andere aansluting aanwezig is, waardoor je de snellaadstekker aan kunt sluiten. Deze aansltuiging wordt dan gebruikt voor zowel AC laden als DC laden. Vandaar ook de naam Combined Charging System of afgekort CCS.
AC-Snelladen
AC-laden, dit (snel) laden gebeurt met wisselspanning (AC). Dit wordt ook wel krachtstroom genoemd, omdat er met drie fasen tegelijk geladen kan worden. De ingebouwde lader van het voertuig zet de wisselspanning om in DC-spanning van het accupakket. Dit is eigenlijk alleen van toepassing op de elektrische auto's van Renault.
Helaas worden de AC snellaadpalen langzaam uitgefaseert en vind je deze niet meer op de vele snellaadlocaties.
Publiek AC-Laden (normale laadpalen)
Voor de Zero Motorfietsen zijn er een extra bij te kopen ingebouwde laders mogelijk. Met deze optie kun je niet snelladen bij de snellaadstations die langs de snelweg of bij de betere horeca gelegenheden staan. Er kan wel veel geladen worden bij de publieke laadpalen. Dit gaat ca 6 keer zo snel dan aan een normaal stopcontact. HIervoor dien je wel je eigen laadkabel mee te nemen met de jusite specificaties.
Hoe snel kun je dan laden?
De laadtijd is afhankelijk van de SOC (state of Charge) de laadmogelijkheden en de mogelijkheden van het voertuig. Om een voorbeeld te noemen; alle Energica modellen, zoals Ego, Ego45, Eva, Esseesse9 en de Experia, kunnen bij een DC-Snellader met CCS-aansluiting met 400 km per uur bij laden.
Hiermee is Energica het eerste motormerk dat snelladen ondersteunt en dit al doet sinds 2015. Door gebruik te maken van snellaadstations van Fastned kon Electric Motorcycles Nederland reeds in 2015 op één dag 1000 kilometer met een elektrische Energica motor afleggen.
In september 2017 namen wij deel aan de elektrische NightRide in Luzern in Zwitserland. Hier zijn wij met twee Energica Eva motoren naar toe gereden. In 2018 zijn we al met een groep vanuit Nederland naar Italië gereden en dit is een jaarlijks terugkerend event.
Sindien zijn wij, maar ook vele andere Energica rijders overal in en zels buiten Europe te vinden.
Conclusie: Er zijn super veel snellaadstations bijgekomen. Actieradius is geen beperking meer!