RVO halveert subsidie op elektrische motorfiets!
RVO halveert de MIA op elektrische motor voor 2020.
Het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) heeft de MIA (Milieu Investerings Aftrek) gehalveerd voor de elektrische motoren.
Ipv deze kleine groep te stimuleren worden hiermee de stimulans om elektrisch motoren in te zetten bij beroepsmatige motorrijders geminimaliseerd.
Ondernemers die beroepsmatig een motorfiets inzetten krijgen voor 2020 minder subsidies dan in 2019. Terwijl de subsidies voor bedrijfswagens en bestelauto's op 36% komen.
Marchel Bulthuis, eigenaar van Electric Motorcycles geeft zijn mening: "Ik vind het opmerkelijk en onrechtmatig dat de elektrische auto en motor gelijk gesteld worden op de mileulijst van het RVO. Terwijl de bedrijfswagens, die blijkbaar nog een stimulans kunnen gebruiken, een hogere stimulans kennen dan de motorfiets. Als we dan naar het aantal verkochte elektrische voertuigen kijken, volgens Nederland Elektrisch, zijn er meer elektrische auto's (84.372), dan bedrijfswagens lichter dan 3500 kg (4377) verkocht. Het aantal elektrische motoren met 718 stuks blijft dan achter en is dan relatief erg klein te noemen. Waarom dan toch deze beperking in de fiscaliteit?
Naar mijn mening horen de motoren dan ook minimaal in de zelfde categorie als de bedrijfswagen ingedeeld te worden. Daarnaast zou de VAMIL ook toegepast mogen worden op deze groep. Dit is natuurlijk alleen nog maar van toepassing voor ondernemers. Dit kan het verschil maken om bv rijschoolhouders, motorkoeriers en anderen die beroepsmatig motorrijden over te laten stappen op een elektrische motor!"
Naar het overzicht